1 vecka i Tunisien

Hej alla!

Nu har jag varit här i 1 vecka! Fick en chock då jag kom hit förra fredagen. Tunisierna är ett speciellt folkslag o jag vågade knappt gå utanför hotelldörren de första dagarna. Efter att ha pratat med Marcus, Syster Teern och Mamma (och dessutom blivit 1300 kr fattigare) tog jag mod till mig och gav mig ut på en promenad till affären. Efter att ha blivit halvt ihjälkörd av alla bilarna (det där med övergångsställen fungerar inte som hemma!) och fått ett tiotal slängpussar och efterhängsna Tunisien tog jag mig fram till affären, tog max 15 min. Gick runt runt runt inne i affären innan jag gick till kassan och förberedde mig för promenaden hem. Var kvar på hotellrummet med min dator o kikade på serier resten av kvällen haha

Redan under första veckan har jag bytt rum 3 gånger. Trivdes jättebra i mitt första rum men det jag har nu är oxå jättebra så hoppas jag slipper byta igen.

Jag har jobbat alla dagar utom i måndags. Jag har fått vara med på utflykter, transfers och hotellmöten. I lördags började dagen med ett informationsmöte och därefter citytour, där jag o gästerna blev guidade runt staden Sousse. På söndagen var jag med på ett informationsmöte men då får norrmännen. Blev en kort dag o det var välbehövligt. Efter allt examensskrivande var det skönt att få ta det lugnt. På måndagen var jag ledig och gick då äventyret ni fick läsa om innan :)

I tisdags var jag med guiden Timmy på en kamel tur. Egentligen är de dromedarer, och red runt ca en timme. ingick fika mm. På eftermiddagen var jag med guiden Yvonne o körde fyrhjuling. Av nån anledning hamnade jag i den sega gruppen så fick bara köra på led, men det fixade sig på slutet då jag oxå fick trixa lite, då var ordningen återställd.

I onsdags var jag med Timmy på hotellbesök i Monastir, det ligger ungefär 30 min från Sousse. I torsdags var vi på en en tunisisk afton, el Zahra. De var teater där de visade hur ett tunisiskt bröllop går till, blev bjuden på tunisisk mat och en ljud och ljus show om Tunisiens historia. Blev en lång kväll men det var trevligt trots allt. Igår hade vi transfer till och från flygplatsen då svenskar åker hem på em och nya flyger hit på natten.

Har inte varit flitig med kameran men det kommer det oxå :)

mitt nr här nere är +216 26434572 skicka gärna lite fina sms så jag vet vad ni har för er hemma :)
Det är inte det här nr som är dyrt. Kostar bara några kr att ringa till mig från Sverige så ni behöver inte vara rädda för att bli ruinerade, det är bara telia som är dyrt.

Ta hand om er!

Pussokram

Tunisien

Hej!

Då var det dags för ännu ett äventyr. Den här gången far jag på min tredje och sista praktik. Jag har alltid vilja prova på att jobba som guide, och nu ska jag äntligen få möjligheten att jobba för Detur i Sousse, Tunisien i 12 veckor.

Det läskiga med resan är att det är en längre tid jämför med de andra två gångerna jag varit iväg och att jag åker helt själv och känner inte en kotte där nere. Har gråtit en hel del för rädslan över det okända... Jag kommer bo på ett hotell som heter Soussana om ni vill googla på det och det ska ligga mitt i centrum med gångavstånd till havet.
Det ska bli otroligt skönt att få uppleva lite värme igen och komma ifrån kylan och snön men den här gången var det otroligt svårt att skiljas från min Marcus och våran lilla bebis, katten Estrella. Vårt förhållande, Marcus och mitt :), har aldrig varit så bra som det är nu och jag vill att det ska fortsätta vara lika bra för alltid!

Sitter nu på Arlanda och äter en ceasar sallad med kyckling och dricker pepsi. Om en timme får jag kliva på flyget mot Tunisien.

Kramar till er alla hemma!!