Vad händer..

Hur ser egentligen en vanlig arbetsdag ut här i Egypten och Hurghada? Ni ska få se hur veckoschemat kan se ut

Fredagar:
Departure, gästerna ska hem till Sverige igen och alla guiderna plockar upp dem med buss vid gästernas hotell. kl 04.30 kommer bussen och hämtar oss utanför våra lägenheter. Vi samlaspå bussparkeringen kl 05.00 för att snacka ihop oss o lämna papper till varandra som saknar underskrifter osv. Efter att vi hämtat upp alla gästerna på hotellen och tagit dem till flygplatsen får 6 av 9 guider åka hem och sova igen medan 3 guider snällt måste stanna kvar på flygplatsen för att åka hem till Sverige och tillbaka till Egypten igen. Var 3e vecka flyger vi alltså hem igen och anledningen till detta är för att vi ordnar med visumen till våra gäster direkt på planet så slipper de ordna med det när de landar här istället. Det tjänar man ungefär 2-3 timmar på. Så fredagar kan antingen vara helvetesdagen eftersom att det blir ofta lite sömn och mycket jobb på flyget och en lååång dag... eller den bästa dagen på hela veckan eftersom att de som får stanna kvar får gå hem o sova igen för att börja jobba igen kl 19 på kvällen igen för att ta emot de nya gästerna. Vi är alltid med på bussarna när gästerna ska till flygplatsen och när de ska från flygplatsen till hotellen.

Lördagar:
Börjar med informationsmöte på hotellen. Där berättar vi all den där nödvändiga informationen som man måste veta på sin semester. Egypten är rätt speciellt så faktiskt är våra möten användbara! Efter mötena tar vi bokningar på utflykter för de som vill det. Sen till kontoret för att redovisa biljettförsäljningen och lämna in pengarna. När allt är klart har vi veckomöte alla guider tillsammans. Därefter slutar de flesta för dagen medan två guider har city-tour, en utflykt där vi åker runt hela stan och berättar vart allt finns, vad man ska göra och vart man ska äta. Hurghada är 4 mil långt så det tar ett tag att peka ut allt :) slutar då kring 19 tiden.

Söndagar:
Hotellbesök har de flesta och några har ledig dag. Jag brukar ha hotellbesök och börjar då kring 9 tiden och besöker 3 eller 5 hotell, beroende på vilken stadsdel jag får jobba i. Jobbar från 9 till 11 sen lång rast till 17.30 då jag besöker samma hotell igen och slutar 19.30

Måndagar:
Oftast har vi hotellbesök men Kairo utflykten går på måndagar så lite roligare att berätta om den.
Bussen plockar upp mig 00.00 söndag natt, jag, lokalguiden och en egyptolog plockar upp gästerna på hotellen. Egyptologen hjälper mig med detaljer och frågor från gästerna som jag inte kan ännu. 
Vid 01.30 åker vi mot Kairo. Det är ungefär 50 mil till Kairo så vi sover på bussen. Kl 06.00 är det frukoststopp. Vid 8 tiden åker vi genom porten till Kairo och då börjar själva guidningen. Jag brukar först berätta om Kairo allmänt sedan Kairos historia. Egypten allmänt och början på Egyptens forntida historia, fram till pyramiderna. vid 9 tiden är vi framme vid pyramiderna, berättar regler som gäller vid området och följer gästerna till den pyramid de köpt inträde till. Jag har vart inne i två av tre av de största pyramiderna, Cheops och Mykerinos!! Coolt va ;)
Sen stannar vi vid sfinxen och berättar historia och anekdoter om den. 
Därefter stannar vi på en papyrusbutik, där visar vi hur man gjorde papper på forntiden av en växt som heter papyrus, riktigt fränt faktiskt. 
Därefter är det lunch. Sen genom hela Kairo mot egyptiska museet. Kairo har 20 miljoner invånare och inga trafikregler så ni kan kanske tänka er att det tar nån timme bara att åka genom Kairostad! På vägen dit berättar jag resten av den egyptiska forntidshistorian och allmänna livet i Egypten. Det som hinns med helt enkelt.
På egyptiska museet finns det 120 000 föremål, statyer framförallt. Jag guidar och berättar varför statyerna ser ut som de gör, och vilka faraoner som hade mest inflytande samt ger gästerna en jämförelse på hur statyerna skiljer sig från gamla-, mellan- och nya riket. Sedan är det dags att åka mot Hurghada igen. Trots att man är trött som en gnu efter den här dagen är det så himla värt det!! att få stå o guida bland pyramiderna och statyer som är 4500 år gamla slår det mesta faktiskt. Tillbaka i Hurghada igen kring 23-tiden.

Tisdagar:
Hotellbesök antingen i Hurghada eller i El Gouna, en turistby som ligger 4 mil norrut. Dagarna ser likadana ut som på söndagar.
Eller så har vi supersafari. Åker jeep genom öknen mot rödahavsbergen, hälsar på en beduinfamilj, rider dromedar, kör quad (fyrhjuling) äter buffé tillsammans med beduinerna och andra turister som åkt dit med andra företag. Sen röker vi vattenpipa och ser fakir och magdansshow. Största uppgiften för mig här är att berätta om beduinerna, se till att de tjejer som kan köra quad faktiskt får köra i den snabbare gruppen tillsammans med killarna och se till att gästerna får mat innan ryssarna tagit för sig. Ryssarna är hemsk och de största egoister jag sett!
Därefter åker vi jeep tillbaka till Hurghada men gör först ett kort stopp i öknen i bäckmörkret och kollar på stjärnorna.

Onsdagar:
Hotellbesök eller Luxor.
Luxor ligger ungefär 30 mil söderut från Hrg. Vi blir upphämtade 04.30 och hämtar upp gästerna på hotellen. Vid halv 6 åker vi mot Luxor. Gör ett kort frukoststopp efter 1.5 timme. Därefter börjar guidningen. Jag berättar om öknen, beduinerna och dromedarerna. Allmän info om Egypten. Vila 1 timme ungefär, till vi är framme vid byn Qena strax innan Luxor, börjar där berätta Egyptens forntida historia. Stannar vid Nilenbron och berättar om Nilen, fortsätter Egyptens historia och sen Tutankhamon. Första stoppet är Konungarnas dal där Tutankhamons grav hittades och även 62 andra faraoners gravar. Sen ett stopp på en alabasterbutik, en sorts sten som de gör allt från ljuslyktor till små statyer av. Sen är det lunch innan sista stoppet på Karnaktemplet. Ett tempel som byggdes under 1800 år o de flesta faraoner har satt sin prägel på en del av tempel, från mellanriket till nya riket. Sen är det hemfärd, tillbaka runt 22-tiden

Torsdagar:
Hotellbesök kvällstid eller paradisön Mahmya.
Hämtar upp gästerna från kl 07.30 på hotellen, åker till marinan och tar båt 1 timmer mot Giftun island. Där får gästerna snorkelutrustning och får öva vid stranden en timme ungefär. Därefter blir det snorkling 1 timme på djupare vatten, tillbaka till stranden Mahmya och lunch, godaste lunchen nånsinn! Sen fritid från 13 - 16. Här brukar jag passa på att powernapa i solen lite efter den hårda veckan och samtidigt bättra på solbrännan ;p
Solen är inte så stark längre, den går ner redan kl 17. Därefter tar vi båten tillbaka till marinan.
På kontoret väntar lite pappersjobb för de som ska flyga hem till Sverige och tillbaka igen på fredagen.

Ja dagarna kan vara väldigt långa men trots det är inte ofta jag klagar! För jag har faktiskt världens bästa jobb, det är 6 december och jag står i gassande sol framför det enda som finns kvar av världens 7 antika världsarv, Cheopspyramiden som är 4200 år gammal, då har man fasen inte rätt att klaga!!
Jag trivs, otroligt bra, jag önskar inte att jag vore någon annanstans just nu. Missförstå mig rätt, klart jag saknar alla hemma och vill ta ett jetplan och hämta hit er meddetsamma!! Det är själva livet och inställningen till livet här som jag trivs med så otroligt bra! Visst taxichaufförerna skulle jag lätt kunna sparka på känsliga ställen flera gånger om dagen men det hör inte hit.
Hemma klagar man på snö, det är kallt o dom har inte skottat vägen eller grusat den heller. Eller så är det o nej jag har bara 8000 kr den här månaden hur ska jag klara mig...
Hälften av alla de som jobbar i Hurghada lever på dricksen de får från turisterna, det vill säga runt 5 pund (7 kr) per turist eller inget alls och det ska räcka till en hel familj och mamma och pappa plus far- och morföräldrar, hyror, telefon osv osv. Jag nästan skäms när jag tar emot min provision varje lördag för den är inte ens i närheten av vad arbetarna här har i grundlön...
Därför ger jag extra dricks till de jag anser förtjänar det, exempelvis en taxichaufför som inte kör rallytaxi eller ett lokalt matställe som hade extra bra service, vilket de hitintills alltid har!
Dessutom skickade jag 100 euro till en person som betyder otroligt mycket för mig för att han inte har haft någon fast inkomst sedan två månader tillbaka, jag gjorde det för att JAG ville hjälpa men han i stort sett vägrade ta emot pengarna men var ändå otroligt tacksam!! Det jag vill ha sagt är att pengar är inte allt och kommer aldrig att vara det heller, så länge man trivs i sin omgivning och alla vill hjälpa varandra blir allt såå mycket bättre.

 


Jag trivs o jag har det skitbra!! :D

Kommentarer
Postat av: linn

åh elin vad roligt det är att läsa vad du gör!! allt verkar precis så bra som man trodde, om inte bättre :) jag bara måste komma å hälsa på! ska spara så inni :)

fan vad du är rätt människa på rätt plats jag är så glad för din skull, du är så värd det! :) ha det fortsatt svinbra!! KRAM

2010-12-07 @ 20:42:40
Postat av: olle

jätte kul, jag blir så sugen å komma dit å träffa dej, jag tror inte en vecka räcker får nog stanna en månad minst många kramar pappsen.

2010-12-08 @ 10:45:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0