Heej!

Nu var det ett bra tag sedan jag var inne här och uppdaterade.

Jag har jobbat mycket och fått vara på de bästa utflykterna och bara haft det underbart och har därför bokjottat internet så myckt det går :)

Jag har laddat upp bilder på facebook. För mamma och Erik och pappa och Anki får Daniel visa er om ni oxå vill se :)

Sakta men säkert lär jag mig hur det här landet fungerar. Man ska helt enkelt tänka att allt är helt tvärt emot hur det fungerar i Sverige! övergångsställen finns men de används inte. Man går över en körriktning åt gången. Oftast får man vänta in en bil åt gången och det gör att man ofta har en bil framför sig och en bil bakom sig innan man kan fortsätta gå, framförallt där det är mycket trafik och där de inte kan köra så fort. På restaurangerna kan man äta mat man tagit med sig från en annan restaurang, om man är grupp och alla vill äta på olika ställen funkar det bra. Det finns inget som heter kärlek i det här landet, eller ja det ska vara kärleken till pengar. Tunisierna är kär i alla och det kan vara allt från 15 åringar till 70 åringar. Ofta ser man efter strandpromenaden hur en 20 åring går med en 50 åring och håller handen. Jag blir lika chockad varje gång. Ofta får tunisierna pengar för att de är hjälper och är sällskap till damerna. Vad ska de göra då det inte finns jobb och turister är lättlurade.

Jaja nog om det jag har som sagt fått åka på underbara och fantastiska utflykter. För två veckor sedan var jag till sahara. Vi gjorde några stopp på vägen till sahara (hela utflykten var 120 mil!) bl a. en amfiteater i el Jem. De flesta hemma vet ju hur kär jag är i Rom och hur mycket jag tycker om Colosseum, jag tappade hakan när jag fick se amfiteatern i el Jem! En helt fantastisk byggnad och den 3e största amfiteatern i världen! Därefter åkte vi till matmatabergen och det var som en helt annan planet! Kolla facebook ;)

Därefter åkte vi till saharas port och red dromedar ut i öknen. Sanden var helt fantastikt härlig och det var solnedgång när vi kom dit och det gjorde att öknen blev mycket vackrare med solens kvällssken mot sanden. Ja det var mycket varmt, ungefär 40 grader! Därför var det bra att vi var i sahara vid solnedgång då solen inte var lika varm som under dagen. Därefter åkte vi till ett hotell vi övernattade på. Rökte lite chicha (vattenpipa) innan vi gick och lade oss lagom snurriga efter dagens alla intryck och chichan :)
Dagen efter började tidigt. Redan kl 5 steg vi upp för att åka vidare mot atlasbergen. Vi åkte med landcuisers på de smala vägarna upp och ner över bergen. Fick en väldigt intressant toa upplevelse på ett ställe uppe i bergen. Toalettuppfinningen hade inte tagit sig så långt upp i bergen tydligen utan wc var endast ett hål i marken. Ja det var en intressant upplevelse helt enkelt.
Därefter var vi till en uttorkad saltsjö och till den heliga staden Kairouan och besökte moskén och medinan.

Jag har även fått besöka huvudstaden Tunis. En helt fantastisk stad med underbar shopping! plus flera sevärdheter från romartiden, bl a. ruiner från ett 2000 år gammalt badhus och mosaik. För en romälskare var det helt underbart.

Något som jag tycker om att få höra det är att jag har vackra ögon, när de säger det och jaghör att de menar det blir jag glad för sånt får man inte höra hemma i Sverige av främlingar, man får en liten självförtroendeboost då :)

Igår fick jag vara med på informationsmötet och jag fick vara med och informera de svenska gästerna om det man ska tänka på som turist här. Var hur nervös som helst och min röst började hoppa sådär jobbigt då jag blev alldeles för nervös. Som tur var kunde jag överbevisa mig själv idag då vi hade ännu ett informationsmöte, nu för norrmännen. Då gick det mycket bättre. Eftersom att jag gjort det en gång kände jag mig mer säker på mig själv vad jag skulle säga och Hur jag skulle säga. Därefter hade vi en citytour runt staden och jag fick vara den ledande guiden :) hade med mig en kollega oxå som hjälpte och påminde mig om jag råkat glömma något. Turen gick jättebra och alla gästerna var nöjda efteråt, jag har definitivt fått mersmak för yrket :) fortsätter det komma fler trevliga gäster och att utflykterna går bra kanske jag stannar här längre än planerat ;)
Nä jag bara skoja, jag kommer hem, jag lovar :D

Vädret är fantastiskt! Solen värmer och det är lätt att bränna sig medan kvällarna och nätterna är rätt kalla, ungefär 10-15 grader och i det här landet är ju det svinkallt ;)

Ha det!

Pussoklem
Elin/Tuss


Kommentarer
Postat av: cina

Skönt att det känns bättre..

Du verkar fått uppleva fantastiska ställen, det verkar onekligen vara ett vackert men speciellt land det där.. bra erfarenhet!

2010-04-12 @ 23:28:06
URL: http://livetsomfisk.blogg.se/
Postat av: Teern

Hej gumman!!

Såå glad att du har börjat landa så smått å nyheterna på messet igår var riktigt bra! Vilken upplevelse du e med om hjärtat, u can do anything!

Här hemma e de fint, fick låna domkraft av din snälla sambo idag men va e de med vädret i norr? Just som sommardäcken satt på så började de snöa, från en solig himmel..Mycket märkligt:P Kattvaktandet gick fint, säg till anytime å jag ställer upp, efter att ha låst/gömt in allt av värde :D

Ta hand om dig Kramfors, hoppas gästerna inte e allt för besvärliga nu iom Island, de ville ju komma till värmen liksom så va e problemet:P

Ha de underbart gumman, sträck på dig å va grymt stolt å nöjd av vad du redan har lyckats åstadkomma å göra!! Du e bäst! ingen protest haha ;) puss å kram

2010-04-18 @ 19:39:35
Postat av: Eva

Hej Elin

hoppas du har det bra nere i värmen. Här hemma är det ju inställda flyg hela dagarna tack vara vulkanutbrott på Island. Ställer till det en del när man behöver åka varje vecka. Nu är det SJ som räddar flyget i vinter var det tvärt om. Tänk hur sårbart allting är. Ni har väl kanske också märkt av det med turister som inte kommer hem till norden. Vi har det bra men vi saknar dig allihop.

Var rädd om dig och var försiktig med alla komplimanger du får, vilket är förståeligt för en söt tjej som du. (Tur att du inte är blond.) Sköt om dig och du är välkommen hem när du kommer.Kramar från Markom

2010-04-22 @ 20:56:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0